Rusya Federasyonu Federal Gümrük Servisi (RSFGS) Türkiye Mümessilliği tarafından iletilen bir yazıda, Kuzey Kafkasya Bölge Gümrük Müdürlüğünün (KKGM) operasyonel uygulamalarında, karayolu sınır kontrol noktalarının (KSK) geçiş kapasitesini etkileyen sorunlu hususlar tespit edildiği belirtilmiştir.
Bu çerçevede, Ön Bilgi’nin (ÖB), eşyanın Avrasya Ekonomik Birliği (AEB) gümrük bölgesine varışından önce ve sonra gümrük idaresine elektronik belge şeklinde sunulduğu; risk değerlendirmesi ve gümrük kontrolü için kullanıldığı, ayrıca, transit beyannamesi ve/veya taşıt beyannamesi olarak da kullanılabildiği ifade edilerek, Türk taşıyıcılar tarafından taşınan ve daha sonra gümrük transit işlemi kapsamına alınması planlanan eşyanın ve taşıtların %30 oranında, ÖB olmadan (özellikle TIR karnesi kullanılan sevkiyatlar için) ya da eşyanın varışında ÖB yerine kullanılan benzersiz tanımlama numarası veya elektronik transit beyannamesi olmadan KSK’ya ulaştığının belirlendiği bildirilmiştir.
Söz konusu yazıda devamla, ÖB veya BTN’nin olmaması ya da ÖB’nin gümrük idarelerine zamanında sunulmaması, bu sistemlerin KSK’larda uygulanmasını olumsuz etkilediği ifade edilmiştir.
Öte yandan, Uluslararası karayolu taşımacılığı alanındaki mevzuat hükümlerinin uygulanmasını sağlamak amacıyla, gümrük idarelerinin yetkisi dâhilinde devlet denetimi gerçekleştirildiği;
• Uluslararası karayolu taşımacılığı için gerekli olan Rusya Federasyonu izin belgesi olmadan ya da eksik doldurulmuş izin belgesiyle taşıma yapılması;
• Üçüncü ülkelerden/ülkelere yapılan yük taşımacılığının ikili taşımacılık gibi gösterilmesi
• Bu amaçla, taşıyıcılar tarafından CMR Konvansiyonu’na aykırı olarak CMR belgesinin 3 sütunu olan Mal boşaltma yeri kısmına, mallara eşlik eden belgelere (fatura, mal beyanı, paketleme listeleri vb.) karşılık gelmeyen bilgiler kasten girilmesi usulsüzlüklerinin tespit edildiği bildirilerek, izin belgesi olmadan ya da eksik, hatalı doldurulmuş, taşımacılık türüne uymayan izin belgeleriyle veya kayıt fişi olmadan ya da ulaştırma alanında kontrol ve denetim görevini yerine getiren federal yürütme organı yetkilisinin, ihlalin giderildiğine dair onayı olmadan uluslararası karayolu taşımacılığı gerçekleştirilmesinin, Rusya Federasyonu İdari Suçlar Kanunu’nun 11.29. maddesi uyarınca idari sorumluluk doğurduğu ve araç sürücüsü başına 100 ila 200 ruble arasında para cezası uygulandığı belirtilmektedir.
Bu doğrultuda, sınır kapılarındaki durumun, tespit edilen vakalara ilişkin idari soruşturmaların zaman alması ve bu süreçte gümrük kontrol alanlarında çok sayıda taşıtın birikmesine yol açması nedeniyle daha da karmaşık hale geldiği, bunun, sınır kapılarının geçiş kapasitesini olumsuz etkilediği gibi, taşıyıcıların (araç sürücülerinin) memnuniyetsizliğinin artmasına da yol açtığı belirtilerek Rusya FGS tarafından,•
Eşyanın ve taşıtların AEB gümrük sınırından geçişi için gerekli belgelerin önceden hazırlanması ve ön bilgi olarak kullanılacak verilerin, eşyanın varışından önce zamanında sunulmasının gerekliliği,
• Uluslararası karayolu taşımacılığı sırasında Rusya Federasyonu’na ait izin belgeleri olmadan (özel izinler, çok taraflı izinler dâhil) ya da eksik, hatalı doldurulmuş, taşımacılığın türüne uymayan belgelerle, kayıt fişi olmadan taşımacılık yapılmasının idari ihlal teşkil ettiği hususları hakkında taşıyıcılara bilgilendirme yapılması ve destek sağlanması talep edilmektedir.




