Ticaret Bakanlığından Birliğimize iletilen yazıda, KLTS – İç Gümrük-Liman Giriş Çıkış Programında giriş
kayıt işlemlerinin otomatik olarak yapılabilmesi amacıyla başlatılan “Liman Kapı Otomasyon Sistemi”
projesinin, pilot bölge olarak belirlenen Mersin Uluslararası Limanı’nda 24.02.2025 tarihinden itibaren
uygulanmaya başlandığı bildirilmiştir.
Yazıda devamla, projenin işleyişine ilişkin bilgi verilmiş olup, gerekli teknolojik ve altyapı hazırlıklarının
tamamlanması halinde uygulamanın diğer limanlarda da yaygınlaştırılmasının planlandığı belirtilmiştir.
Gümrük süreçleri ile liman işlemlerinin entegrasyonunu sağlayan gümrük sistemlerimizde,
entegrasyon düzeyinin daha da ileriye taşınması hedefi doğrultusunda, liman sahasına giriş yapan kara
taşıtlarının bilgilerinin ve görüntülerinin taşıtın sahaya girmesinden önce liman işletmesi tarafından
gümrük sistemlerine iletilmesinin yanısıra, söz konusu taşıtların liman işletmesi tarafından liman girişinin
yapılması ile eş anlı olarak KLTS – İç Gümrük-Liman Giriş Çıkış Programında giriş kayıt işleminin
otomatik olarak gerçekleştirilmesi amacıyla “Liman Kapı Otomasyon Sistemi” projesi başlatılmış olup
yürütülen çalışmalar neticesinde söz konusu sistem, pilot bölge olarak 24.02.2025 tarihinde Mersin
Gümrük Müdürlüğü denetiminde faaliyet gösteren Mersin Uluslararası Limanında uygulamaya alınmıştır.
Uygulama kapsamında liman sahasına girişte 3 adet kontrol noktası bulunmaktadır. 1 kontrol
noktasında, Optik Karakter Tanıma (OCR) teknolojisi ile araçlara ait plaka, konteyner numarası,
konteyner ebadı (20’lik, 40’lık), tehlikeli yük etiketinin ve mührün olup olmadığına ilişkin kameralar
vasıtasıyla alınan görüntüler veriye dönüştürülmektedir. 2 kontrol noktasında, Plaka Tanıma Sistemi
(LPR) ile araç plakası okunmakta, verilerin liman işletmesine önceden gönderilen verilerle uyumlu
olması durumunda bariyer açılarak aracın liman sahası girişinde yer alan 3 kontrol noktasına geçişine
izin verilmekte, verilerin uyuşmaması durumunda ise araç 3 kontrol noktasına gelmeden farklı bir yola
yönlendirilmektedir. 3 kontrol noktası gümrük kontrollerinin yapıldığı son kontrol noktası olup liman
sahası girişine kurulmuş olan “Gümrük Muhafaza Giriş Kapısı Komuta Kontrol Ofisi”nden Kapalı Devre
Televizyon (CCTV) vasıtasıyla taşıtın liman sahasına girişine ilişkin tüm süreç takip edilebilmektedir.
Ayrıca bu noktada, “KLTS – İç Gümrük-Liman Giriş Çıkış Programı”na gelen pre-gate verileri manuel
işleme gerek olmaksızın sistem tarafından otomatik onaylanmaktadır. Buna ilaveten, Komuta Kontrol
Ofisindeki personel ile koordineli bir şekilde gerektiğinde sahada görevli personellerce aracın fiziki
kontrolleri de gerçekleştirilmektedir.
Böylelikle, liman sahasına gelen araçlara ilişkin görüntülerin memurlar tarafından anlık olarak
takip edilmesi ve taşıtın liman giriş noktasına gelişine kadar yapılacak analizlerde riskli olabilecek
taşıtların da daha erken safhada tespit edilebilmesi sağlanarak liman sahasına girişlerdeki araç geçiş
sürelerinin hızlandırılması ve sıkışıklığın önlenmesi sağlanabilecektir. Ayrıca, sistem ile birlikte limana
giriş yapan tüm araçların farklı açılardan çekilmiş fotoğraflarının arşivlenmesi sayesinde liman giriş
işlemlerinde takip edilebilirliğin artması ve geriye dönük denetimlerin daha etkin yapılabilmesi
hedeflenmektedir.
Bu kapsamda, Mersin Uluslararası Limanında sistemin işleyişi takip edilmekte olup liman
işletmelerinin gerekli teknolojik ve altyapı hazırlıklarını tamamlamaları halinde bir takvim dahilinde
uygulamanın diğer limanlarda da yaygınlaştırılması planlanmaktadır.