Malumları olduğu üzere 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ile Bakanlığımız
bünyesinde oluşturulan Reklam Kurulu, ticari reklamlarda uyulması gereken ilkeleri belirlemek,
ülkemizde yayınlanan tüm ticari reklamların mevzuata uygunluğunu denetlemek ve mevzuata aykırı
reklamlarla ilgili olarak gerekli idari yaptırımları uygulamakla görevlidir.
Reklam Kurulu, mezkur Kanunun 63 üncü maddesi çerçevesinde kendisine verilen yetkiyle, ticari
reklamlar ve haksız ticari uygulamalarla ilgili inceleme ve denetimlerini gerçekleştirmekte ve
tüketicilerin sağlığının, güvenliğinin ve ekonomik çıkarlarının, reklamlar ve haksız ticari uygulamalar
vasıtasıyla zedelenmesini ve sektörde haksız rekabetin önüne geçmeyi amaçlamaktadır.
Son zamanlarda gerek Bakanlığımıza ulaşan başvurulardan gerekse de yapılan resen
incelemelerden bazı gerçek veya tüzel kişiler tarafından ödül, itibar, kariyer, tüketici güveni ve benzeri
isimlerle düzenlenen organizasyonlarla karşılıklı menfaat ilişkisi çerçevesinde belirli bir miktar ödeme
veya bağış yapılarak ödül veya beratların verildiği, herhangi bir objektif kriter veya ölçüme dayanmadan
verilen ödüllerin tüketicilerde güven oluşturmak amacıyla reklamlarda kullanıldığı dolayısıyla
tüketicilerin yanıltıldığı hususları tespit edilmektedir.
Diğer taraftan, Tüketici Ödülleri Yönetmeliğinin “Diğer gerçek veya tüzel kişilerce verilecek
tüketici ödülleri” başlıklı 15 inci maddesinde (1) Gerçek veya tüzel kişiler tarafından tüketici ödülü veya
benzeri isimler altında verilen ödüllerin herhangi bir menfaat temin edilmeksizin verilmesi ve önceden
ilan edilen objektif kriterlere dayanması esastır. (2) Ödül verilmesi için teknik bir ölçüm gerekmesi
halinde, buna ilişkin ölçüm, test ve raporlar akredite bir kuruluş veya üniversite tarafından düzenlenir.
(3) Müşteri memnuniyeti, beğeni, tüketici tercihi ve benzeri hususlar dikkate alınarak ödül verilmesi
halinde, ödüle dayanak teşkil eden araştırmalar bağımsız araştırma kuruluşları tarafından bilimsel ve
objektif kriterlere dayanılarak yapılır.” şeklinde hükümlere yer verilmiştir.
Bu bağlamda; gerçek ya da tüzel kişiler tarafından verilen ödüllerin düzenlendiği internet, radyo,
televizyon, yazılı basın vb. mecralarda, gerçek veya tüzel kişiler tarafından tüketici ödülü veya benzeri
isimler altında verilen ödüllerin herhangi bir menfaat temin edilmeksizin verilmesi ve önceden ilan edilen
objektif kriterlere dayanması, objektif kriterlere uygun olması, ödül vermeye haiz alanında yetkin
jürilerin oluşturulması ve reklamcılık sektöründe haksız rekabete sebebiyet vermemesi adına yasal
mevzuata riayet edilmesi konularında gerekli özenin gösterilmesi gerekmektedir.
Konuya ilişkin olarak söz konusu ödülleri düzenleyen ve bu ödüllere ilişkin muhtelif mecralarda
yayımlanan reklamların reklam verenleri hakkında Reklam Kurulu tarafından incelemeler yürütülmekte
olup yukarıda belirtilen hususlara ve ilgili mevzuata uygun hareket etmeyen firmalar hakkında 6502 sayılı
Kanun’da öngörülen idari yaptırımlar uygulanacaktır. Bu çerçevede; Birliğiniz üyesi tüzel kişiler ve bu tüzel kişilerde görev yapan gerçek kişiler
tarafından muhtelif isimler altında alınan ödüllerin yukarıda açıklanan hususlara uygun olarak verilip
verilmediğinin dikkate alınması, alınan ödül ve benzeri beratların nihai olarak tüketicileri yanıltıcı ve
haksız rekabete neden olacak nitelikte olmaması hususuna özen gösterilmesi, ödül verenler tarafından
çeşitli mecralar aracılığıyla gerçekleştirilen organizasyonlarla verilen ödüllerin 6502 sayılı Kanun ve bu
Kanuna dayanılarak hazırlanan Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği ile Tüketici
Ödülleri Yönetmeliğine uygun olarak düzenlenmesi, bu surette tüketicilerin yanıltılmaması ve haksız
rekabete sebebiyet verilmemesi hususunda bilgilerinize rica olunur.